Befrielsen från nyhetsbreven
Jag har sedan en längre tid tillbaka tagit kontroll över min mailkorg på olika sätt med inga notiser eller ljud bland annat. Jag kör också Inbox Zero sedan något år tillbaka.
Fast jag tycker att jag inte att jag har massa onödiga mail så upptäckte jag att när det kan gå en dag utan att jag kollar mailen så växer det fort. Inget som jag riktigt reflekterat över innan då man med jämna mellanrum på en dag går igenom och prioritera och ta bort.
Den 29 november, Black Friday, i år fick jag nog. Ja, eller rättare sagt veckan innan och vägen till Black Friday. Så nu fick jag nog och bestämde mig för att säga upp alla nyhetsbrev och liknande mail som inte tillförde något värde. Det gällde likt väl IMDB så som Netonnets de tillför inget värde utan bara upptar onödig tid och energi som kan läggas på annat.
Slipp frestelsen till konsumtion
En av de stora anledningarna var också att jag blir lockad av “bra priser” och skit som jag inte behöver ett tillfredställer något behov i mitt liv. Så ytterligare en anledning att göra sig av med alla dessa onödig nyhetsbrev. Fast man vet och är medveten så skapar det frestelse.
Jag vill inte falla in i beteende där jag skapar och förvränger fram ett behov jag inte har. Istället bestämmer jag själv när jag behöver något och då söker efter produkten i fråga. Möjligtvis och troligen till ett sämre pris, men det får det helt klart vara värt.
Resultatet
Jag har tog det även steget längre och sa upp alla sms-marknadsföring som man vanligtvis bara raderar också.
29 nov - 21 dec (skrivande stund)
Mail: 69 st
SMS: 8st
Betydligt mer än vad jag trodde jag skulle hamna på. Aningen läskigt hur mycket tid och exponering vi blir utsatta för denna onödig information.
// Nicklas